Zondag 12 oktober t/m zaterdag 18 oktober, 2014

19 oktober 2014 - Tisno, Kroatië

Zondag 12 oktober t/m zaterdag 18 oktober, 2014

Vransko jezero…. Wat een prachtig meer! Vol met vis! Zo hebben we de afgelopen dagen vanaf de kant en vanuit de boot vele karpers tot zo’n acht kg gevangen. Eentje was een heel slag groter, helaas losten wij deze vis in het riet. Het zoeken naar goede stekken en het uitzoeken van de beste vismethodes loopt voorspoedig!

Begin deze week zijn wij met Lex en Jan (een maat van Lex) een kijkje gaan nemen bij het meer. Natuurlijk wel een penhengeltje mee om te kijken of er wat te vangen was. Zo kregen we al snel de eerste karpertjes te pakken. Klein maar best fijn! De volgende dag gingen we met een bootje van Lex het meer op. Op zoek naar mooie stekken die we vanaf de boot en vanaf de kant konden bevissen. Dat viel nog niet mee… Alle kanten zijn steil en begroeid met doornstruiken en om daar nou tussen te gaan zitten. Uiteindelijk hebben we een stek gevonden die we vanaf een mooi grindstrandje kunnen bevissen.  Het enige nadeel is dat de afstand tussen de stek en het strand een kleine 400 meter bedraagt. Een uitdaging dus! Gelukkig beschikken we over een bootje met buitenboordmotor en molens met veel lijncapaciteit. De volgende dag zijn we er gaan vissen en binnen korte tijd hadden we de eerste karper gevangen. Meteen kwam de parkwachter aangerend. Aangerend ja…met een net. Bang dat we de vis terug zouden zetten. We weten dat ze hier karpertjes meenemen voor consumptie en we weten ook dat een parkwachter als vriend handig kan zijn! Zo mogen we nu met de auto het park in om even de spullen uit te laden en een extra hengeltje is meestal ook geen probleem.

De meervallen blijken alleen ‘s nachts actief te zijn. Helaas mag je hier ‘s nachts niet vissen en überhaupt niet in het nationale park aanwezig zijn, wat niet betekent dat we dat niet geprobeerd hebben. Met 100 meter verder andere lokale vissers, waren we niet de enigen die voor de schemering de hengels positioneerden. Zij met hun hengels net voor de eigen kant en wij met onze hengels op ongeveer 350 meter aan de overkant. Aangezien het hier echt donker is, hadden we onze stekken gemarkeerd met een lichtgevend boeitje. Een uurtje later was het helemaal donker en in de verte hoorden we een geluid. Wij waren niet de enige vissers die dat geluid hoorden. Snel begonnen de Kroaten hun hengels binnen te draaien, want die wisten precies hoe laat het was. Een speedboot met controleurs voer naar de Kroaten en na veel geschreeuw en lawaai daar, hadden wij net onze beide eerste hengels binnen gedraaid. 350 meter lijn binnen draaien duurt nogal lang. Toen voer de boot richting ons. We waren al bang dat ze door onze andere lijnen heen zouden varen en dat de lijn in hun schroef terecht zou komen. Opeens was het stil en alle lichten van de boot waren op de andere kant van het water gericht. Uit het niets ging de boot vol gas naar de overkant en pakte de lijn van Mathijs op. Na vijftien seconden was er 250 meter lijn verdwenen! Gelukkig draaide hun buitenboordmotor nog lekker door. De controleurs hadden onze boeitjes gezien en dachten dat er vanaf de overkant gevist werd. Het is nogal onwerkelijk dat wij aan het vissen waren op zo’n afstand en een markerboeitje kennen ze daar ook niet. Inmiddels hadden wij alle hengels op de kant en begonnen we op te ruimen. Aan de overkant was de controleboot op zoek naar de niet aanwezige vissers. Het enige wat wij zagen en hoorden was een hoop licht en veel lawaai. Een voor een verdwenen de boeitjes. Daarna kwamen ze naar ons toe. In het Kroatisch begonnen ze te schreeuwen en wij spraken in het Engels terug. Blijkbaar kenden ze geen Engels want ze bleven maar in het Kroatisch schreeuwen. Dus ja, toen gingen wij ook gewoon in het Nederlands tegen hen praten en als Kroaten iets willen mijden is het een vreemde taal. Daar hadden ze geen zin in! Toen voeren ze weg met een stotterende motor. Snel hebben we alles in de auto gelegd en tegelijk met de andere vissers het water verlaten. Weer wat geleerd! Niet in het donker op Vransko jezero vissen.

Komende dagen gaan wij nog een aantal keren vissen. Helaas loopt de visvergunning af en is dit onze laatste week! Hierna gaan wij onze spullen opruimen en de stage opdracht afronden.

Bekijk de nieuwe foto’s!